Published on Friday, January 19th, 2024 10:05:30 AM
Ezek a kutatások azonban legtöbbször csak a direkt képernyőidő hatását vizsgálták és kevés figyelem jutott a háttér-televíziózás jelenségére: vagyis amikor egyéb tevékenység végzése közben csak bele-belenézünk egyes műsorszámokba.
Egy 2009-ben végzett kutatás azt a kérdést vizsgálta, hogy pontosan hogyan is hat a gyermekek iskolaérettségi képességeire a tv nézés és a háttér-televíziózás. A tanulmány a 3-7 éves gyerekek tv-nézési szokásainak hatását vizsgálta az iskolaérettségi képességekre vonatkozóan, különös tekintettel a nyelvi és szövegértési készségekre, valamint az önszabályozásra. Az eredmények alapján a gyermekek életkorának megfelelő edukációs tartalmak nézése, nem befolyásolta negatívan a gyermekek képességeit. A szórakoztató tartalmak nézése viszont önszabályozási problémák növekedésével járt. A háttért-televíziózás pedig nem csak az önszabályozást befolyásolta negatívan, hanem a nyelvi és szövegértési képességeket is.
A háttér-televíziózás negatív hatásait a technoference jelensége magyarázhatja. Ez a jelenség zavart okozhat a szülő-gyermek interakciókban. Például negatívan befolyásolja a szülő-gyermek interakció minőségét, késlelteti a gyermekek jelzéseire adott választ, és nagyban csökkenti a gyermekek felé irányuló beszéd mennyiségét is. Ezek mind negatívan befolyásolják a gyermekek önszabályozási képességeinek fejlődését. Arról, hogy a mobiltelefon okozta technoforence, hogyan hat a gyermekek végrehajtó funkcióira ebben a cikkben írtunk.
Fontos megjegyezni, hogy a kutatás 2009-ben történt: Azóta a mobiletelefonok és tabletek használata mindennapossá vált – a képernyő alapú média óriási teret nyert - így az itt bemutatott hatások még erősebben lehetnek jelen.